נדיבות אנוכית
מספרים על גביר אחד קמצן בעיירה בפולין שלא אהב לתרום לצדקה, לילה קר אחד מתדפק על דלתו יהודי עני ובוכה "תעזור לי יהודי יקר אני רעב", הפעם נכמרו רחמי העשיר על העני ונזכר שנשאר לו איזה דג מעופש בתחתית המקרר, נגש העשיר וכיבד את העני במנת הדג המקולקל בכדי לקיים את מצוות "הכנסת אורחים". לאחר מכן כשנפל האורח למשכב הגיע העשיר לבקרו לקיים בהידור מצוות "ביקור חולים". וכשהשיב העני את נשמתו ליוצרה, זכה העשיר לקיים מצוות "לוויית המת". כשחזר לביתו הפטיר לאשתו "תראי כמה מצוות אפשר להשיג מדג מעופש אחד…"
תקשורת זוגית
בדור שלנו תקשורת זוגית הינה בין היסודות החשובים ביותר להצלחת קשר נישואין… אך מהו סוד התקשורת? אנחנו רואים בני זוג שכל אחד מגיע עם רצון חזק לעשות טוב לבן או בת הזוג שלו, אך משום מה לא תמיד זה מצליח ולפעמים בני הזוג מגיעים לפיצוץ… בפרשה תזריע טמון ע"פ תורת הסוד המפתח לתקשורת זוגית מנצחת.
אשה כי תזריע
פרשת תזריע מתחילה ללמד אותנו "אשה כי תזריע וילדה זכר" וממשיכה לתאר לנו דיני טומאת היולדת ובהמשך תעבור מעבר דרסטי ללמד אותנו דיני מצורע מחלה שלכאורה כבר עברה מן העולם. לא נכנס לפרטי הדינים אך ידוע מאמר חז"ל "איש מזריע תחילה יולדת נקבה, אשה מזרעת תחילה יולדת זכר" (ברכות ס).
ונחבטו חכמים מהי אותה הזרעה? לכאורה צריך להיות בדיוק להיפך, כי אם הגבר הוא היוזם והמזריע, הוולד צריך לעקוב אחריו ולהיות גברי וכן להפך אם האישה היא הדומיננטית והיוזמת, הולד צריך לעקוב אחריה ולצאת נשי. אז איך פה חז"ל אומרים בדיוק הפך ההיגיון?
ההסבר המדעי
היום לאור מחקרי מדע הרפואה מסתבר שחז"ל נתנו לנו אבחנה רפואית מדויקת. המדע מגלה לנו שזרעי האב חלקם מכילים כרומוזום X נשי וחלקם כרומוזום Y גברי. אצל האשה משתחררת ביצית אחת לחודש שמכילה כרומוזום X נשי. אותה ביצית שורדת ברחם האשה כמה ימים, ובמות הביצית, האשה נכנסת למחזור בו הגוף מסלק מתוכו את הדם של הרקמות שנוצרו עבור הולד שלא נוצר.
בכל אופן המדענים גילו שהזרעים נושאי כרומוזום Y הגברי מהירים יותר אך שורדים כמה שעות, ואילו הזרעים נושאי כרומוזום X הנשי שורדים עד 3 ימים, אך איטיים יותר. עכשיו לפי חז"ל נבין מתי יש סיכוי גבוה להביא לעולם בן זכר ומתי יש סיכוי גבוה להביא בת נקבה כדלקמן:
איש מזריע תחילה – מצב בו הגבר מקיים יחסי אישות בזמן שגוף האשה טרם שחרר את הביצית לרחם – ביוץ. ובאם היחסים קוימו בתוך 3 ימים טרם שחרור הביצית, הסיכוי לזרעים נושאי כרומוזום הX הנשי לשרוד עד לביוץ ולהפרות את הביצית גבוה שבעתיים מהסיכוי לזרעי הY הגברי לשרוד.
מאידך אם האישה מבייצת תחילה ואז בני הזוג מקיימים יחסים, הסיכוי לזרעים נושאי כרומוזום הY הגברי לפגוע ולהפרות את הביצית גבוה שבעתיים מהזרעים נושאי כרומוזום הX הנשי האיטיים יותר, וזהו הפירוש אשה מזרעת תחילה יולדת זכר.
אך התורה לא רק מדברת במישור הפיזי, לכל טבע גשמי ישנו גם שורש רוחני ונפשי, וזה שהטבע מתנהג בצורה כזו או אחרת זה בגלל שכך בחר בורא עולם שיהיה… מה אנו יכולים ללמוד מכך?
זכר ונקבה – חסד וגבורה
על פי תורת הקבלה, האיש הזכר שורש נפשו היא ממידת החסד של הבורא כמו שכתוב בתהילים "זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל" (צח ג) זכר ניתן לפרש לא רק מלשון זיכרון אלא מלשון הזכר הגברי. חסד היא מדת הנתינה וההשפעה לכל ללא התחשבנות יתר. אשה מאידך שורש נפשה הוא ממידת הגבורה שהיא מדת הצמצום ודין, אך גם בה ישנה נתינה בצורה יותר נכונה ומדויקת.
לדוגמה אדם עובר ברחוב וניגש אליו הומלס שמבקש כסף לקנות אוכל, אדם של חסד ישלוף שטר, יתן לו, יאחל לו כל טוב, וימשיך הלאה לדרכו שמח וטוב לב שקיים מצוות צדקה. לא אכפת לו באמת מה קורה אם אותו אדם אח"כ, או מה יקנה בכסף שנתן.
אדם של גבורה מאידך ישים לב שההומלס צורך סמים, ואם ייתן לו כסף, הוא יקנה סמים במקום אוכל, הלכך הוא מוכן לעזור לו להיכנס למוסד גמילה. זאת אומרת שהגבורה נותנת לפי היכולת והמוגבלות של השני לקבל. נעשה כאן מאמץ די גדול לתת תשומת לב לפרטים ולהתאים את הנתינה שתשרת את הצורך הנכון של השני. על פי זה ניתן להבין את מאמר חז"ל שאשה עינה צרה באורחים. לכאורה מדוע אנו מציגים את האשה בצורה שלילית? מסבירה תורת החסידות שצרה הכוונה היות ואשה מרגישה שיש לתת יחס אישי לכל אורח בשביל שירגיש בבית, הדבר דורש ממנה כוחות נפש רבים, ועל כן היא מרגישה שצר לה – סוג של מצוקה נפשית לטפל באורחים.
אש ומים
איש ואשה נמשלים לאש ומים. רואים את זה גם בשם אש-ה ואצל הגבר יש הפסק של י' בין הא' לש'. היות ואשה מחוברת יותר לרגש שלה וגבר יחסית יותר קר ומחושב. החוקרים גילו שגבר חושב בתבניות דהיינו כל בעיה הוא מטפל או מתייחס בתבנית נפרדת ואשה הכל קשור אחד לשני ולכן היא מאד רגישה ורגש הוא דבר עצמתי ביותר היות והוא מרתק את הבן אדם שחווה אותו, כמו לדוגמה אדם שחווה רגש חזק של כעס מחד או אהבה מאידך קשה לו לבצע מטלות או לחשוב על כל מיני רעיונות היות וליבו תפוס כעת ברגש עצמתי.
אצל גבר יש את היכולת להפריד בין הרגש לשכל, אבל אצל אישה אמרו חז"ל שדמעתה מצויה היות ונשמתה מגיע ממלכת הרגשות ולכן לאשה חשוב איך היא מקבלת בחיוך מחמאה או להבדיל בכעס ולאיש פחות אכפת מאיך ויותר אכפת מה הוא מקבל. אש ומים לא יכולים לשרוד ביחד כי או שהמים יכבו את האש או שהאש כל כך חזקה שהמים יתאדו. אז מה עושים?
הפרד ומשול
אכן אש ומים לא יכולים להתחבר אלא אם כן שמים את המים בהבדלה – בתוך סיר. עכשיו המים יכולים ליהנות מהאש והאש לא נכבית ע"י המים. גם בזוגיות, התורה ציוותה עלינו ליצור הבדלה… שבועיים אש אהבה ותשוקה מינית, ושבועיים בזמן הנידה, הבדלה רוגע נתינת מקום איש לרעהו וכבוד הדדי. האינטראקציה בין בני הזוג לא נאסרת, רק עולה מדרגה ללימוד משותף, והכרת אחד את השני ברמה השכלית רוחנית. אנחנו רואים שכשבני זוג קיבלו על עצמם לשמור טהרת המשפחה, שחיי הזוגיות ביניהם השתפרו פלאים.
סוד הנשיקה
מדוע אנשים מתלהבים כל כך מנשיקה? אמרנו מקודם שגבר מייצג את מדת החסד, אך לא לגמרי. כי על פי הקבלה גבר כלול גם מחסד וגם מגבורה אלא שהחסד שבתוכו הוא דומיננטי. וכנ"ל אשה כלולה מגבורה וחסד אלא שהגבורה אצלה דומיננטית. איך זה מתבטא בזוגיות?
כשגבר רוצה לעשות פעולת אהבה לבת זוגתו, הוא צריך לדבר אליה בשפה שהיא מבינה איך שאשה מעריכה שמדברים אליה, ברגש בחום ובמשוא פנים. היכולת של הגבר לעשות זאת נובע מכך שעמוק בתוכו טמון גם הזרע הנקבי, ולכן כשהגבר משתמש ביכולות הרגשיות הנקביות בתוכו הוא בונה נקודת ממשק עם האשה ואז יולדת נקבה הוא מוליד בבת זוגתו רגשות נקביים חיוביים כלפיו. וכן להפך שאשה מוצאת את היכולות הגבריות שטמונות בה בכדי לתקשר עם הגבר, היא בונה נקודת ממשק עם הגבר ואז הדבר מוליד רגשות גבריים חיוביים כלפיה. זהו סוד הנשיקה הרוחני וזהו גם הסוד בתקשור בין המיניים.
חמש שפות לאהבה
ד"ר צ'פמן גילה ממחקרים רבים שערך שישנם 5 שפות של אהבה ובכדי לתקשר נכון עם בן הזוג יש להשתמש בשפתו העיקרית של בן או בת הזוג. 1) מילות עידוד והערכה, 2) זמן איכות ביחד, 3) מתנות, 4) עזרה הדדית, 5) יחסים פיזיים. אם לדוגמה הבן זוג מנסה להראות חיבה לבת זוגתו בכך שמסדר לה את הבית, עושה את הקניות, ושותף את הכלים, אך לבת הזוג חשוב ביותר זמן איכות ביחד, מה שכמעט ולא קורה, בת הזוג לא תרגיש מרוצה בקשר הזוגי. וכן להפך אם לבן הזוג חשוב לקבל מילות עידוד והערכה אך אין הוא מקבל זאת מבת זוגתו. הוא מרגיש זר בקשר. צריך לתת לא לפי מה שנוח לתת, אלא לפי שהשותף שלי לחיים זקוק… אחרת אנחנו כמו בסיפור של אותו עשיר שהאכיל את אורחו בדג המקולקל.
שבת שלום לכולם
הרב יחזקאל גרין
מבוסס על מאמר בליקוטי תורה לאדמו"ר הזקן
הכותב הינו מנהל ובעל הטור השבועי "הרומנטיקה שבפרשה" בו הוא מעלה תובנות ותכנים מעצימים בתחום הזוגיות והעצמה נפשית הלקוחים מתוך פרשות השבוע וכפי שמוארים על פי תורת הקבלה והחסידות.